| Диференцiйно-дiагностичний опитувальник (ДДО) розроблений професором Є.О. Клімовим(Климов Е.А. Как выбрать профессию: кн. для учащихся. – М.: Просвещение, 1990)
 і модернізований к.п.н., проф. М.С. Янцуром
  ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛIДЖЕННЯ. Iнструкцiя Припустимо, що пiсля вiдповiдного навчання ти зможеш виконувати 
будь-яку роботу. Однак, якщо тобі доведеться вибирати тільки одну з двох
 можливостей, що ти вибереш? У запропонованому "Бланку вiдповiдей ДДО" 
тобі необхідно дати вiдповiдi на поставленi запитання. При вiдповiдi 
необхiдно кожний раз запитати себе: "Подобається менi заняття, про яке 
говориться у першiй частинi твердження чи нi?". Довго роздумувати не 
потрiбно, краще покластися на перше, безпосереднє почуття. Оцінювання 
тверджень проходить наступним чином: "Якщо заняття тобі швидше 
подобається, ніж не подобається - постав у вiдповiднiй клiтинцi знак 
"+". Якщо подобається - два плюси "++", якщо дуже подобається - три 
плюси "+++". Якщо швидше не подобається, нiж подобається - один мiнус 
"-", якщо не подобається - два "--", а якщо дуже не подобається три 
мiнуси "---". Подiбним чином необхiдно запитувати i про заняття, що 
записане в другiй половинi тверджень. Питання читаються попарно (питання
 1А i 1Б). Ти повинен надати перевагу одному iз варiантiв (у вiдповiдi 
повинно бути бiльше плюсiв або хоча би менше мiнусiв у вiдношенні однiєї
 половини до другої).  БЛАНК ЗАПИТАНЬ "Д Д О " 
 
 
 |  | А | Б |  
 | 1. | Доглядати за тваринами. | Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати). |  
 | 2 | Допомагати хворим людям. | Складати таблицi, схеми, програми обчислювальних машин. |  
 | 3. | Слiдкувати за якiстю книжкових ілюстрацiй, плакатiв, художнiх листiвок, грамплатiвок. | Слiдкувати за станом, розвитком рослин. |  
 | 4. | Обробляти матерiали (деревину, тканину, метал, пластмасу). | Доводити товар до споживача (рекламувати, продавати). |  
 | 5. | Обговорювати науково-популярні книжки, статті. | Обговорювати художнi книжки (або п’єси, концерти). |  
 | 6. | Вирощувати молодняк (тварин будь-якої породи). | Тренувати товаришiв (або молодших) у виконанні будь-яких дій (трудових, навчальних, спортивних). |  
 | 7. | Копiювати малюнки (або настроювати музичний інструмент) | Управляти яким-небудь вантажним (підйомним або дорожнiм) засобом - трактором, тепловозом. |  
 | 8. | Повiдомляти, роз'яснювати людям потрібнi їм вiдомості (в довідковому бюро, на екскурсії). | Художньо оформляти виставки (або брати участь у пiдготовці п’єс, концертів). |  
 | 9. | Ремонтувати речi, вироби (одяг, техніку, примiщення). | Шукати та виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках. |  
 | 10. | Лiкувати тварин. | Виконувати обчислення, розрахунки. |  
 | 11. | Виводити новi сорти рослин | Конструювати, проектувати новi види промислових виробiв (машини або одяг, будинки, продукти харчування). |  
 | 12. | Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, пояснювати, заохочувати, карати. | Розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (перевiряти, приводити до порядку). |  
 | 13. | Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодiяльностi . | Спостерiгати, вивчати життя мiкробів. |  
 | 14. | .Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати. | Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, ударах, опiках. |  
 | 15. | Складати точнi звiти про явища, події, об’єкти, якi спостерігаються i вимірюються. | Художньо описувати, вiдтворювати події, які спостерігаються або уявляються. |  
 | 16. | Робити лабораторнi аналiзи в лікарні. | Приймати, оглядати хворих, вести бесіду з ними, призначати лiкування. |  
 | 17. | Фарбувати або розписувати стіни приміщення, поверхні виробу. | Здiйснювати монтаж будiвлi або складання машин, приладiв. |  
 | 18. | Органiзовувати культпоходи однолітків або молодших (в театри, музеї), екскурсії, туристичнi походи. | Грати на сценi, брати участь в концертах. |  
 | 19. | Виготовляти за кресленнями деталі або вироби (машини, одяг), будувати будівлі. | Займатися кресленням, копіюванням креслень, карт. |  
 | 20. | Вести боротьбу з хворобами рослин, з шкідниками лiсу, саду. | Працювати на клавiшних машинах (друкарськiй машинi, телетайпi, набірнiй машинцi та iн.). |  БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ "ДДО" Прiзвище, ініціали учня ________________ Клас _________ ЗОНЗ ___________________________________Дата_________ 
 
 
 |  |  |  |  |  |  
 | 1а | 1б | 2а | 2б | 3а |  
 | 3б | 4а | 4б | 5а | 5б |  
 | 6а |  | 6б |  | 7а |  
 |  | 7б | 8а |  | 8б |  
 |  | 9а |  | 9б |  |  
 | 10а |  |  | 10б |  |  
 | 11а | 11б | 12а | 12б | 13а |  
 | 13б | 14а | 14б | 15а | 15б |  
 | 16а |  | 16б |  | 17а |  
 |  | 17б | 18а |  | 18б |  
 |  | 19а |  | 19б |  |  
 | 20а |  |  | 20б |  |  
 | + |  |  |  |  |  
 | - |  |  |  |  |  ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТIВ У "Бланку вiдповiдей" у першому рядку вписуєш: 1 колонка - 
"Людина-природа"; 2 колонка - "Людина-технiка"; 3 колонка - 
"Людина-людина"; 4 колонка - "Людина-знакова система"; 5 колонка - 
"Людина-художнiй образ". Пiдраховується в 1 колонцi кiлькiсть "+"i це 
число записується внизу колонки у графi зi знаком "+". Кiлькiсть "-" у 
цiй же колонцi ставиться у графi зi знаком "-". Аналогiчно 
пiдраховуються i заповнюються iншi колонки. Приклад: БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ "ДДО" Прiзвище, ініціали учня Боярчук В.О. Клас 9А ЗОНЗ №15 Дата 10.11.2010р. 
 
 
 | Л-П | Л-Т | Л-Л | Л-З | Л-Х |  
 | 1а + | 1б -- | 2а + | 2б -- | 3а + |  
 | 3б -- | 4а - | 4б ++ | 5а - | 5б ++ |  
 | 6а --- |  | 6б ++ |  | 7а -- |  
 |  | 7б + | 8а +++ |  | 8б - |  
 |  | 9а --- |  | 9б ++ |  |  
 | 10а + |  |  | 10б - |  |  
 | 11а -- | 11б + | 12а ++ | 12б - | 13а + |  
 | 13б -- | 14а -- | 14б ++ | 15а - | 15б + |  
 | 16а - |  | 16б ++ |  | 17а + |  
 |  | 17б -- | 18а +++ |  | 18б - |  
 |  | 19а + |  | 19б - |  |  
 | 20а - |  |  | 20б ++ |  |  
 | + 2 | 3 | 17 | 4 | 6 |  
 | - 11 | 10 | 0 | 7 | 4 |  Висновок: Підрахувавши всі плюси і мінуси, можна зробити висновок, що
 оптанту Боярчук В.О. найбільше підходять професії типу "Людина-людина”.
 Далі потрібно повернутись до бланку відповідей та звернути увагу на 
номер твердження у якому вона дала відповідь "дуже подобається” (+++) - 
твердження за номерами 8а та 18а. Ці твердження можуть слугувати 
орієнтиром у виборі з професій екскурсовода, гіда, працівника 
довідкового бюро, менеджеру з туризму. А на професії типу 
"Людина-природа”, їй взагалі не варто звертати увагу. Для того, щоб 
підтвердити отримані результати і більш конкретно визначитись із бажаною
 для неї професією, потрібно пройти методику ПДО, за якою визначається 
тип професійної діяльності та провідна мета праці. |