Диференцiйно-дiагностичний опитувальник (ДДО)
розроблений професором Є.О. Клімовим
(Климов Е.А. Как выбрать профессию: кн. для учащихся. – М.: Просвещение, 1990)
і модернізований к.п.н., проф. М.С. Янцуром
ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛIДЖЕННЯ.
Iнструкцiя
Припустимо, що пiсля вiдповiдного навчання ти зможеш виконувати
будь-яку роботу. Однак, якщо тобі доведеться вибирати тільки одну з двох
можливостей, що ти вибереш? У запропонованому "Бланку вiдповiдей ДДО"
тобі необхідно дати вiдповiдi на поставленi запитання. При вiдповiдi
необхiдно кожний раз запитати себе: "Подобається менi заняття, про яке
говориться у першiй частинi твердження чи нi?". Довго роздумувати не
потрiбно, краще покластися на перше, безпосереднє почуття. Оцінювання
тверджень проходить наступним чином: "Якщо заняття тобі швидше
подобається, ніж не подобається - постав у вiдповiднiй клiтинцi знак
"+". Якщо подобається - два плюси "++", якщо дуже подобається - три
плюси "+++". Якщо швидше не подобається, нiж подобається - один мiнус
"-", якщо не подобається - два "--", а якщо дуже не подобається три
мiнуси "---". Подiбним чином необхiдно запитувати i про заняття, що
записане в другiй половинi тверджень. Питання читаються попарно (питання
1А i 1Б). Ти повинен надати перевагу одному iз варiантiв (у вiдповiдi
повинно бути бiльше плюсiв або хоча би менше мiнусiв у вiдношенні однiєї
половини до другої).
БЛАНК ЗАПИТАНЬ "Д Д О "
| А
| Б
|
1. |
Доглядати за тваринами. |
Обслуговувати машини, прилади (стежити, регулювати).
|
2 |
Допомагати хворим людям.
|
Складати таблицi, схеми, програми обчислювальних машин.
|
3. |
Слiдкувати за якiстю книжкових ілюстрацiй, плакатiв, художнiх листiвок, грамплатiвок.
|
Слiдкувати за станом, розвитком рослин.
|
4. |
Обробляти матерiали (деревину, тканину, метал, пластмасу).
|
Доводити товар до споживача (рекламувати, продавати).
|
5. |
Обговорювати науково-популярні книжки, статті.
|
Обговорювати художнi книжки (або п’єси, концерти).
|
6. |
Вирощувати молодняк (тварин будь-якої породи).
|
Тренувати товаришiв (або молодших) у виконанні будь-яких дій (трудових, навчальних, спортивних).
|
7. |
Копiювати малюнки (або настроювати музичний інструмент)
|
Управляти яким-небудь вантажним (підйомним або дорожнiм) засобом - трактором, тепловозом.
|
8. |
Повiдомляти, роз'яснювати людям потрібнi їм вiдомості (в довідковому бюро, на екскурсії).
|
Художньо оформляти виставки (або брати участь у пiдготовці п’єс, концертів).
|
9. |
Ремонтувати речi, вироби (одяг, техніку, примiщення).
|
Шукати та виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках.
|
10. |
Лiкувати тварин. |
Виконувати обчислення, розрахунки.
|
11. |
Виводити новi сорти рослин
|
Конструювати, проектувати новi види промислових виробiв (машини або одяг, будинки, продукти харчування).
|
12. |
Розбирати суперечки, сварки між людьми, переконувати, пояснювати, заохочувати, карати.
|
Розбиратися в кресленнях, схемах, таблицях (перевiряти, приводити до порядку).
|
13. |
Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодiяльностi .
|
Спостерiгати, вивчати життя мiкробів.
|
14. |
.Обслуговувати, налагоджувати медичні прилади, апарати.
|
Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, ударах, опiках.
|
15. |
Складати точнi звiти про явища, події, об’єкти, якi спостерігаються i вимірюються.
|
Художньо описувати, вiдтворювати події, які спостерігаються або уявляються.
|
16. |
Робити лабораторнi аналiзи в лікарні.
|
Приймати, оглядати хворих, вести бесіду з ними, призначати лiкування.
|
17. |
Фарбувати або розписувати стіни приміщення, поверхні виробу.
|
Здiйснювати монтаж будiвлi або складання машин, приладiв.
|
18. |
Органiзовувати культпоходи однолітків або молодших (в театри, музеї), екскурсії, туристичнi походи.
|
Грати на сценi, брати участь в концертах.
|
19. |
Виготовляти за кресленнями деталі або вироби (машини, одяг), будувати будівлі.
|
Займатися кресленням, копіюванням креслень, карт.
|
20. |
Вести боротьбу з хворобами рослин, з шкідниками лiсу, саду.
|
Працювати на клавiшних машинах (друкарськiй машинi, телетайпi, набірнiй машинцi та iн.).
|
БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ "ДДО"
Прiзвище, ініціали учня ________________ Клас _________
ЗОНЗ ___________________________________Дата_________
|
|
|
|
|
1а |
1б |
2а |
2б |
3а |
3б |
4а |
4б |
5а |
5б |
6а |
|
6б |
|
7а |
|
7б |
8а |
|
8б |
|
9а |
|
9б |
|
10а |
|
|
10б |
|
11а |
11б |
12а |
12б |
13а |
13б |
14а |
14б |
15а |
15б |
16а |
|
16б |
|
17а |
|
17б |
18а |
|
18б |
|
19а |
|
19б |
|
20а |
|
|
20б |
|
+ |
|
|
|
|
- |
|
|
|
|
ОБРОБКА РЕЗУЛЬТАТIВ
У "Бланку вiдповiдей" у першому рядку вписуєш: 1 колонка -
"Людина-природа"; 2 колонка - "Людина-технiка"; 3 колонка -
"Людина-людина"; 4 колонка - "Людина-знакова система"; 5 колонка -
"Людина-художнiй образ". Пiдраховується в 1 колонцi кiлькiсть "+"i це
число записується внизу колонки у графi зi знаком "+". Кiлькiсть "-" у
цiй же колонцi ставиться у графi зi знаком "-". Аналогiчно
пiдраховуються i заповнюються iншi колонки.
Приклад:
БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ "ДДО"
Прiзвище, ініціали учня Боярчук В.О. Клас 9А ЗОНЗ №15 Дата 10.11.2010р.
Л-П
| Л-Т
| Л-Л
| Л-З
| Л-Х
|
1а +
|
1б --
|
2а +
|
2б --
|
3а +
|
3б --
|
4а -
|
4б ++
|
5а -
|
5б ++
|
6а ---
|
|
6б ++
|
|
7а --
|
|
7б +
|
8а +++
|
|
8б -
|
|
9а ---
|
|
9б ++
|
|
10а +
|
|
|
10б -
|
|
11а -- |
11б + |
12а ++ |
12б -
|
13а + |
13б -- |
14а -- |
14б ++ |
15а -
|
15б + |
16а - |
|
16б ++ |
|
17а + |
|
17б -- |
18а +++ |
|
18б - |
|
19а + |
|
19б - |
|
20а - |
|
|
20б ++ |
|
+ 2
|
3 |
17 |
4 |
6 |
- 11
|
10 |
0 |
7 |
4 |
Висновок: Підрахувавши всі плюси і мінуси, можна зробити висновок, що
оптанту Боярчук В.О. найбільше підходять професії типу "Людина-людина”.
Далі потрібно повернутись до бланку відповідей та звернути увагу на
номер твердження у якому вона дала відповідь "дуже подобається” (+++) -
твердження за номерами 8а та 18а. Ці твердження можуть слугувати
орієнтиром у виборі з професій екскурсовода, гіда, працівника
довідкового бюро, менеджеру з туризму. А на професії типу
"Людина-природа”, їй взагалі не варто звертати увагу. Для того, щоб
підтвердити отримані результати і більш конкретно визначитись із бажаною
для неї професією, потрібно пройти методику ПДО, за якою визначається
тип професійної діяльності та провідна мета праці.
|