Війтівська ЗОШ
І-ІІІ ступенів
Педагогічна
рада
«Особистісно-орієнтоване навчання учнів у середній школі»
Виступ учителя ОБЖ
Валового Василя Петровича
02.01.2007
Протягом трьох останніх десятиріч
усі розвинені країни світу здійснювали і продовжують здійснювати реформування
освітніх систем. При цьому першочерговою метою реформування з самого
початку ставилось підвищення
інтелектуального потенціалу нації, розвиток творчої особистості.
Поворот освіти до особистості
викликаний глобальними процесами гуманізації й демократизації, соціуму,
кризами у сфері економіки, енергетичними, загострення соціальних і національних
конфліктів, соціальними вимогами, потребами науково-технічного прогресу.
Сьогодні виробничі сили вступили в якісно нову фазу, коли їх прогрес не можна
забезпечити лише технічними факторами, або лише однією раціоналізацією праці
без актуалізації сил саморозвитку, мотивації, співучасті і співавторства
робітника, різностороннього його розвитку.
Отже, особистість стає метою
освіти. Функції освіти полягають у тому, щоб засобами розвитку особистості
забезпечити саморозвиток суспільства. Саме у концепції 12-річної
загальноосвітньої школи України, що стратегічною метою школи є життєва
соціальна компетентність учнів, що передбачає розвиток і саморозвиток школярів
на основі більш повного використання внутрішнього потенціалу особистості.
Належний рівень розвитку учнів позитивно впливатиме і на якість навчання та їх
інтелектуальний розвиток.
Особистісно-орієнтована освіта як
зміст особистісного розвитку приймає
розвиток тих функцій, які особистість виконує в життєдіяльності індивіда:
функцій вибору з цілей покликання, рефлексії, смисловизначення, побудови образу
«Я», прийнятті рішень, відповідальності за їх виконання, творча самореалізація
в обраній діяльнісній сфері, забезпечення автономності й індивідуальності буття
суб’єкта.
Сьогодні є підстави говорити, що
існують кілька концепцій особистісно орієнтованої освіти. Необхідно вибрати ту,
яка найбільшою мірою відповідає специфіці предмету і була б орієнтована не лише
на засвоєння знань, вмінь і навичок, а й на розвиток та саморозвиток
особистості учня та вчителя. Сьогодні функція змісту освіти – не лише озброїти
учнів системою знань і вмінь, а й забезпечити цілісне орієнтування у світі з
позиції інтересів людини, ефективне використання знань і вмінь для оптимізації
стосунків учня з природою, технікою, продовження неперервної освіти протягом
усього життя.
Відомо, що учіння є
відображувально-перетворювальною діяльністю, оскільки спрямоване на
перетворення особистого досвіду учня засобами пізнання та самопізнання.
Пізнавальні та перетворювальні компоненти цієї діяльності взаємообумовлені.
Перетворювальний характер учіння пов'язаний з активністю учня як суб’єкта
діяльності. Тому в умовах особистісно-орієнтованої освіти вимагається реконструкція
процесуально-методичної складової навчання. Доцільно розумно поєднувати типи
прямого і комплексного навчання, діалогового й інструктивного, індивідуального
і колективного, створювати сприятливі умови для репродуктивної, продуктивної та
творчої діяльності, поєднувати зовнішнє регулювання вчителем навчання та
самоосвіту, застосовувати активні й інтерактивні методи навчання. При цьому
зміст навчання має являти єдність
змістовного і процесуального компонентів, взаємодію навчання й особистого досвіду школяра.
В умовах особистісно-орієнтованої
освіти в підготовці вчителя зростає потреба актуалізації його особистісних
властивостей і функцій як головного суб’єкта в організації навчально-виховного
процесу. Тут необхідно розв’язувати
двоєдине завдання: здійснювати особистісно-орієнтований підхід у
навчанні студентів і готувати майбутнього вчителя до здійснення особистісного
підходу у навчанні школярів.
|