Тест Дж. Голланда для визначення професiйних типiв особистостi
розроблений Джоном Л. Голландом
(Довідник професій / упорядники: Д.О. Закатнов, Н.В. Жемера, М.П. Тименко. – К.: вид-во "Українська книга”, 1999)
модернізований А.А. Сукамягі та к.п.н., проф. М.С.Янцуром
(Янцур М.С. Професійна психодіагностика: практикум. – К.: МПУ ДЦЗ, МОУ РДПІ, 1995)
ПРОВЕДЕННЯ ДОСЛIДЖЕННЯ
Інструкція
"У "Переліку професій” попарно поданi рiзнi професiї. У кожнiй парi
професiй постарайся надати перевагу однiй з них, вписавши у вiдповiдну
графу "Бланку вiдповiдей" знак "+". Якщо в якiйсь iз пар професiй ти не
зможеш надати перевагу нi однiй iз них, то в будь-якiй наступнiй повинен
вiдмiтити знаком "+" обидві професiї. Всього повинно бути вiдмiчено 42
професiї”.
ПЕРЕЛІК ПРОФЕСІЙ
№ |
Назва професії |
№ |
Назва професії |
1а |
Інженер механік |
1б |
Інженер-конструктор |
2а |
В’язальниця |
2б |
Лікар-терапевт |
3а |
Кухар |
3б |
Економіст з планування |
4а |
Коваль ручного кування |
4б |
Директор заводу |
5а |
Кресляр |
5б |
Дизайнер (художник-конструктор) |
6а |
Астролог |
6б |
Лікар-психіатр |
7а |
Хімік |
7б |
Бухгалтер |
8а |
Редактор науковий |
8б |
Юрисконсульт |
9а |
Науковий співробітник |
9б |
Артист |
10а |
Тренер команди |
10б |
Статистик |
11а |
Організатор виховної роботи |
11б |
Адміністратор |
12а |
Адвокат |
12б |
Реставратор |
13а |
Контролер якості продукції |
13б |
Постачальник замовлень |
14а |
Касир |
14б |
Хореограф |
15а |
Податковий інспектор |
15б |
Письменник |
16а |
Садівник |
16б |
Біолог |
17а |
Водій автомобіля |
17б |
Медична сестра |
18а |
Інженер-енергетик |
18б |
Секретар-друкарка |
19а |
Маляр |
19б |
Художник-декоратор |
20а |
Метеоролог |
20б |
Офіціант |
21а |
Лаборант |
21б |
Режисер |
22а |
Соціолог |
22б |
Ревізор |
23а |
Зоолог |
23б |
Головний технолог |
24а |
Математик |
24б |
Архітектор |
25а |
Продавець |
25б |
Обліковець |
26а |
Вчитель |
26б |
Командир взводу |
27а |
Вихователь |
27б |
Фотограф |
28а |
Експедитор |
28б |
Керуючий готельним господарством |
29а |
Коректор |
29б |
Балетмейстер |
30а |
Керуючий фермою |
30б |
Диригент |
31а |
Радіотехнік |
31б |
Геолог |
32а |
Слюсар-ремонтник |
32б |
Аудитор |
33а |
Лісник |
33б |
Екскурсовод |
34а |
Закрійник |
34б |
Декоратор вітрин |
35а |
Фізик |
35б |
Директор комерційний |
36а |
Біохімік |
36б |
Консультант з маркетингу |
37а |
Токсиколог |
37б |
Маклер біржовий |
38а |
Логопед |
38б |
Стенографіст |
39а |
Психолог |
39б |
Менеджер |
40а |
Референт |
40б |
Торговець нерухомістю |
41а |
Поет |
41б |
Бібліотекар |
42а |
Архіваріус |
42б |
Мистецтвознавець |
БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ
Прізвище, ініціали __________________ Вік _________ Дата ________
Номери пар професій |
№ |
а |
б |
№ |
а |
б |
№ |
а |
б |
№ |
а |
б |
1 |
|
|
12 |
|
|
23 |
|
|
33 |
|
|
2 |
|
|
13 |
|
|
24 |
|
|
34 |
|
|
3 |
|
|
14 |
|
|
25 |
|
|
35 |
|
|
4 |
|
|
15 |
|
|
26 |
|
|
36 |
|
|
5 |
|
|
16 |
|
|
27 |
|
|
37 |
|
|
6 |
|
|
17 |
|
|
28 |
|
|
38 |
|
|
7 |
|
|
18 |
|
|
29 |
|
|
39 |
|
|
8 |
|
|
19 |
|
|
30 |
|
|
40 |
|
|
9 |
|
|
20 |
|
|
31 |
|
|
41 |
|
|
10 |
|
|
21 |
|
|
32 |
|
|
42 |
|
|
11 |
|
|
22 |
|
|
-- |
- |
- |
-- |
- |
- |
При обробцi результатiв з Бланку відповідей дані переносиш у "Ключ до
тесту Дж. Голланда”, після цього пiдраховуєш кiлькiсть плюсыв за кожним
iз 6 типiв і записуєш отримані результати внизу кожної колонки.
Ключ до тесту Дж. Голланда
Реалістичний тип
|
Інтелектуальний тип
|
Соціальний тип
|
Конвенційний тип
|
Підприємливий тип
|
Артистичний тип
|
1а |
1б |
2б |
3б |
4б |
5б |
2а |
6а |
6б |
7б |
8б |
9б |
3а |
7а |
10а |
10б |
11б |
12б |
4а |
8а |
11а |
13а |
13б |
14б |
5а |
9а |
12а |
14а |
15а |
15б |
16а |
16б |
17б |
18б |
23б |
19б |
17а |
20а |
20б |
22б |
26б |
21б |
18а |
22а |
25а |
25б |
28б |
24б |
19а |
23а |
26а |
28а |
30а |
27б |
21а |
24а |
27а |
29а |
33б |
29б |
31а |
31б |
36б |
32б |
35б |
30б |
32а |
35а |
38а |
38б |
37б |
34б |
33а |
36а |
39а |
40а |
39б |
41а |
34а |
37а |
41б |
42а |
40б |
42б |
Р= |
І= |
С= |
К= |
П= |
А= |
Далі отриманi суми з кожного типу записуєш у матрицю.
Переведення початкових балiв у стандартнi здiйснюється наступним
чином: проти певної букви в матрицi береться вiдповiдна цифра i з
нормо-таблицi у вiдповiдному стовпчику вибирається стандартний бал.
Наприклад, з типу Р у матрицi початковий бал 2, а в нормо-таблицi це
буде 1 стандартний бал.
НОРМО-ТАБЛИЦЯ ДО ТЕСТУ Дж. ГОЛЛАНДА
СТ бали |
Професійні типи особистості |
СТ бали |
Р |
І |
С |
К |
П |
А |
0 |
0-1 |
- |
- |
- |
0-1 |
- |
0 |
1 |
2 |
0 |
0-1 |
0 |
2 |
0 |
1 |
2 |
3 |
1 |
2 |
1-2 |
3 |
1-2 |
2 |
3 |
4-5 |
2-3 |
3-4 |
3 |
4-5 |
3 |
3 |
4 |
6 |
4 |
5 |
4 |
6 |
4-5 |
4 |
5 |
7 |
5 |
6 |
5-6 |
7 |
6 |
5 |
6 |
8-9 |
6-7 |
7-8 |
7 |
8-9 |
7-8 |
6 |
7 |
10 |
8 |
9 |
8 |
10 |
9 |
7 |
8 |
11 |
9 |
10-11 |
9-10 |
11 |
10-11 |
8 |
9 |
12-13 |
10 |
12 |
11 |
12 |
12 |
9 |
10 |
14 |
11-12 |
13-14 |
12 |
13-14 |
13-14 |
10 |
11 |
- |
13 |
- |
13-14 |
- |
- |
11 |
У нашому випадку матриця в стандартних балах буде мати вигляд:
Пiсля пiдрахування всiх стандартних балiв з всiх професiйних типів у
залежностi вiд суми набраних балiв визначається пріоритетний тип
особистостi та професiйного середовища оптанта, надаючи перевагу першим
трьом типам. Напркиклад: ти належиш до пiдприємливого типу особистостi з
яскраво вираженими якостями артистичного й інтелектуального типiв,
тобто твоя формула особистостi П А I. Це говорить про те, що для тебе
найкраще вибрати пiдприємливе професiйне середовище, але ти будеш себе
добре почувати i в артистичному або iнтелектуальному професiйних
середовищах.
Приклад.
БЛАНК ВIДПОВIДЕЙ
Прізвище, ініціали Боярчук В.О. Вік 14 років. Дата 10.11.2010
Номери пар професій
|
№ |
а |
б |
№ |
а |
б |
№ |
а |
б |
№ |
а |
б |
1 |
|
+ |
12 |
+ |
|
23 |
|
+ |
33 |
+ |
|
2 |
|
+ |
13 |
+ |
|
24 |
|
+ |
34 |
+ |
+ |
3 |
+ |
|
14 |
|
+ |
25 |
+ |
|
35 |
|
+ |
4 |
|
+ |
15 |
+ |
|
26 |
+ |
+ |
36 |
|
+ |
5 |
|
+ |
16 |
|
+ |
27 |
+ |
|
37 |
|
+ |
6 |
|
+ |
17 |
|
+ |
28 |
+ |
|
38 |
+ |
|
7 |
|
+ |
18 |
|
+ |
29 |
+ |
|
39 |
+ |
|
8 |
|
+ |
19 |
|
|
30 |
+ |
|
40 |
|
+ |
9 |
|
+ |
20 |
|
+ |
31 |
+ |
|
41 |
|
+ |
10 |
+ |
|
21 |
|
+ |
32 |
|
|
42 |
+ |
|
11 |
+ |
|
22 |
|
+ |
-- |
- |
- |
-- |
- |
- |
Ключ до тесту Дж. Голланда
Реалістичний тип
|
Інтелектуальний тип
|
Соціальний тип
|
Конвенційний тип
|
Підприємливий тип
|
Артистичний тип
|
1а |
1б+ |
2б + |
3б |
4б + |
5б + |
2а |
6а |
6б + |
7б + |
8б + |
9б + |
3а + |
7а |
10а + |
10б |
11б |
12б |
4а |
8а |
11а + |
13а + |
13б |
14б + |
5а |
9а |
12а + |
14а |
15а + |
15б |
16а |
16б + |
17б + |
18б + |
23б + |
19б |
17а |
20а |
20б + |
22б |
26б + |
21б + |
18а |
22а + |
25а + |
25б |
28б + |
24б + |
19а |
23а |
26а + |
28а + |
30а + |
27б |
21а |
24а |
27а + |
29а + |
33б |
29б |
31а + |
31б |
36б + |
32б |
35б + |
30б |
32а |
35а |
38а + |
38б |
37б + |
34б + |
33а + |
36а |
39а + |
40а |
39б |
41а + |
34а + |
37а |
41б + |
42а + |
40б + |
42б |
Р=4 |
І=3 |
С=14 |
К=6 |
П=10 |
А=7 |
Р |
І |
С |
К |
П |
А |
4 |
3 |
14 |
6 |
10 |
7 |
Результати визначення професійного типу особистості
№ з/п
|
Прізвище, ініціали, вік оптанта
|
Професійний тип
|
Формула професійного типу
|
Р |
І |
С |
К |
П |
А |
1. |
Боярчук В.О.
|
3 |
3 |
11 |
5 |
7 |
6 |
СПА |
Висновок
Виконавши всі розрахунки визначили власний літерний код (СПА). Цей
результат говорить про те, що Боярчук В.О. відноситься до соціального
типу з достатньо значимим впливом підприємливого і артистичного, тобто,
перша літера коду вказує на тип особистості, до якого ти найближчий
(соціальний), друга – з яким твої показники мають певні розбіжності
(підприємливий), третя – вказує на тип особистості, до якої ти ще
близький, але маєш більші розбіжності (артистичний). За допомогою шкали
пристосованості різних типів особистості до різних професійних
середовищ, яку розробив Д. Голланд у вигляді шестикутника (див. мал.
2.3.3.1.), визначається те професійне середовище в якому буде
найкомфортніше працювати. Отже, найкраще, що Боярчук В.О. може зробити –
це вибрати соціальне професiйне середовище, непогано буде почувати себе
в підприємливому й артистичному середовищi, останнi професiйнi
середовища протипоказанi.
Для кращого розуміння шкал співвідношення різних типів особистості та професійних середовищ звернись до наступного пояснення.
Теорiя Д. Голланда дозволяє оцiнити сумiснiсть особистостi з певним
професiйним оточенням, середовищем. Вiн розробив шкалу пристосованостi
рiзних типiв особистостi до рiзних професiйних середовищ, зобразивши її
схематично у виглядi шестикутника (див. малюнок 2.3.3.1.).
Мал. 2.3.3.1. Схема професійних типів особистості та їх взаємозвязку
По вершинах моделi вираховується зв'язок мiж типами особистостi i
професiйним середовищем. Вiн обернено пропорцiйний вiдстанi вiд однiєї
вершини до iншої в будь-якому напрямку. Наприклад, конвенційному типу
ближче реалiстичний i практичний, тому дані типи особистостi можуть
пристосовуватись до подiбних професiйних середовищ досить успiшно: К-Р,
К-П, Р-К, П-К. Набагато далi вiд конвенцiйного типу знаходяться
iнтелектуальний i соцiальний типи, i тому цi особистостi i середовища
погано сумiщаються. I зовсiм несумiснi конвенцiйний i артистичний типи -
мiж ними найбiльша вiддаль. Таким же чином можна розглянути взаємодiю
кожного типу особистостi з будь-яким професiйним середовищем. Результати
цього взаємозв'язку вiдображенi в таблицi 2.3.3.1.
ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ТИПIВ ОСОБИСТОСТI З ПРОФЕСIЙНИМИ СЕРЕДОВИЩАМИ
Таблиця 2.3.3.1.
Тип особистості
|
Тип професійного середовища
|
Р |
І |
С |
К |
П |
А |
Р |
++ |
+ |
-- |
+ |
- |
- |
І |
+ |
++ |
- |
- |
-- |
+ |
С |
-- |
- |
++ |
- |
+ |
+ |
К |
+ |
- |
- |
++ |
+ |
-- |
П |
- |
-- |
+ |
+ |
++ |
- |
А |
- |
+ |
+ |
-- |
- |
++ |
Умовнi позначення :
- ++ тип особистостi дуже добре пристосований до даного середовища;
- + тип особистостi пристосований добре;
- - тип особистостi пристосований недостатньо;
- -- тип особистостi зовсiм не пристосований до середовища.
Для кращого розуміння наводимо опис типів професійних середовищ
Опис типів професійних середовищ
- РЕАЛIСТИЧНИЙ (Р). До нього належать люди з орiєнтацiєю на
сучасне (краще синиця в руках, нiж журавель в небi). Це чоловiчий,
несоцiальний, емоцiйно стабiльний тип. Його представники займаються
конкретними об'єктами та їх практичним використанням: речами,
iнструкцiями, тваринами, машинами. Охоче обирають професiї механiка,
електрика, iнженера, агронома, садiвника, водiя i т.п.. Їх вiдрiзняє, з
одного боку, здатнiсть до засвоєння точних знань, соцiальних вмiнь, а з
iншого - обмеженiсть в спiлкуваннi. При цьому рiвень розвитку
психомоторних якостей переважає в них над усiма iншими властивостями.
- IНТЕЛЕКТУАЛЬНИЙ (I). Люди, якi вiдносяться до цього типу,
бiльше орiєнтованi на творчi - теоретичнi й в деякiй мiрi – естетичнi
цiнностi, розумову працю. Але роздумам над проблемою вони надають
перевагу заняттям з реалiзацiї пов'язаних з нею рiшень. Їх вiдрiзняють
такi якостi, як допитливiсть, аналiтичнiсть, рацiональнiсть,
незалежнiсть, пунктуальнiсть, методичнiсть i точнiсть, у них добре
розвинуте абстрактне мислення. Але вони, як правило, переважно замкнутi й
не можуть бути лiдером. Надають перевагу науковим професiям (ботанiк,
астроном, фiзик, математик i т.п.). Вiдзначаються дуже виcоким рiвнем
розвитку як вербальних, так i природньо-математичних здiбностей.
- СОЦIАЛЬНИЙ (С). Люди, якi вiдносяться до цього типу,
найчастiше ставлять перед собою такi цiлi та завдання, якi дають
можливiсть встановити тiсний контакт з оточуючим суспiльним середовищем.
Риси їх характеру: соцiальнiсть, гуманнiсть, жiночнiсть, прагнення
навчати i виховувати. Вони активнi, незалежнi, хоча i здатнi
пристосовуватися. Насолоджуються дiяльнiстю, пов'язаною з наданням
допомоги iншим людям. Тому в заняттях надають перевагу навчанню i
лiкуванню, вибираючи такi професiї, як лiкар, вчитель, психолог,
декоратор, бармен. Проте не люблять працювати з iнструментами i
машинами. Вони вiдрiзняються добре розвинутими вербальними здiбностями, а
метаматичнi, як правило, слабо розвинутi. Яскраво проявляються
органiзаторськi та комунiкативнi вмiння. При розв'язаннi проблем в
основному спираються на емоцiї, почуття та вмiння спiлкуватися.
- КОНВЕНЦIЙНИЙ (К). До нього вiдносяться люди, орiєнтованi
на цiлi, завдання i цiнностi, якi виходять iз звичаїв i
загальноприйнятого традицiйного стану суспiльства. Їх пiдхiд до
виникаючих проблем носить стереотипний i конкретно-практичний характер.
Людину цього типу вiдзначають ригiднiсть, консерватизм i залежнiсть.
Вона надає перевагу професiям, якi пов'язанi з розрахунками i
манiпулюванням числами, символами, їх простим вiдтворенням, тобто
канцелярську дiяльнiсть, наприклад машинопис, бухгалтерiю, економiку.
Хоча в цього типу людей краще розвинутi математичнi здiбностi, вони
володiють i непоганими навичками спiлкування, але уникають артистичної
дiяльностi. Їм не властива спонтаннiсть i оригiнальнiсть мислення,
рiшення залежать вiд оточуючих людей. Вони поганi органiзатори i
керiвники.
- ПIДПРИЄМЛИВИЙ (П). Людина цього типу обирає цiлi,
цiнностi та завдання, якi дозволяють їй виявляти ентузiазм,
iмпульсивнiсть, домiнантнiсть, енергiю, реалiзувати любов до пригод.
Надає перевагу неясним вербальним завданням, якi пов'язанi з
керiвництвом, високим статусом i владою; таким професiйним ролям, в яких
можуть задовольнити свої потреби в домiнантностi й визнаннi, наприклад,
завiдувача, директора, телерепортера, товарознавця, суддi, дипломата,
журналiста. Уникають монотонної дiяльностi, не люблять ручну працю.
Загальнi iнтелектуальнi здiбностi у цих людей посереднi, а от вербальнi
дещо вище середнього рiвня. Вони посидючi, але в них погано розвинута
стiйкiсть уваги i її концентрацiя, не здатнi до наукової дiяльностi.
- АРТИСТИЧНИЙ (А). До цього типу вiдносяться люди, якi
вiдокремлюються вiд чiтких конкретних проблем i видiв дiяльностi. Вже в
молодостi у них є високий життєвий iдеал. Вони вiдрiзняються
акцентуванням власного "Я”, складним поглядом на життя, незалежнiстю
рiшень. Це жiночий, несоцiальний, оригiнальний тип. Надає перевагу
заняттям творчого характеру - музицiюванню, живопису, лiтературнiй
творчостi, фотографiї й т.п.. Для нього характернi виключнi здiбностi
сприйняття та моторики. Вербальнi здiбностi переважають над
математичними. У спiлкуваннi з оточуючими спирається на свої
безпосереднi вiдчуття, емоцiї, iнтуїцiю та уяву. Характеризується
розкрiпаченiстю, експресiєю, оригiнальнiстю. Але йому бракує
старанностi, скрупульозностi.
|